Pyöräretki Fatbikella
tammikuuta 09, 2018
Tiistai
aamuna herätyskello soitti kello 7:00. Nousin ylös, ulkona oli
vielä pimeää, vain katuvaloista ja asuntojen ikkunoista loistaa
valoa pimeyteen. Harvoin herätyskellon ääni kello 7 aamulla saa
aikaan ilon kiljahduksia, mutta tänä aamuna näin tapahtui. Söin
ravitsevan aamupalan ja kiinnitin loput tavarat pyörääni kiinni.
Kello 8:27 seisoin ulkona, täyteen ladatun pyöräni kanssa. Satoi
vettä, oli vielä pimeää, tästä alkaisi matkani kohti neljää
eri kansallispuistoa.
Nousin
satulaan ja poljin matkaan. Ensimmäisten kilometrien jälkeen
loputkin unihiekat valuivat sateen mukana pitkin poskia. Vaikka keli
oli mitä oli, mieleni oli kirkas kuin hehkulamppu, sillä olin odottanut tätä matkaa jo pitkään. Ensimmäisen pysähdyksen
jouduin kuitenkin tekemään jo lyhyen matkanteon jälkeen. Satula
hiersi takapuoltani niin, että oli pakko pysähtyä. Olin
epähuomiossa edellisenä iltana, kiinnittäessäni laukkua
satulatankoon, säätänyt satulan väärään asentoon. Purkaessani
kuormaa, paikalle saapui koiran ulkoiluttaja kyselemään
määränpäätäni. Saatuani karavaanini kuntoon, jatkoin matkaani.
Yön
pimeys alkoi hiljalleen kaikota ja tammikuinen tiistai valkeni tylsän
harmaana ja sateisena. Suomen luonto ei todellakaan ollut
kauneimmillaan. Pyörätiet olivat sohjon peitossa, maantiet uivat
kuravedessä. Jouduin suojaamaan kasvojani ohi kiitävien autojen
heittäessä loskaa päälleni. Vaatteet olivat märät ja likaiset.
Pysähdyin Aunessillalle, jonka on suunnitellut arkkitehti Georg
Schreck. Aunessilta sijaitsee entisen Teiskon kunnan alueella
Tampereella, Kämmenniemen kaupunginosassa. Graniittinen holvisilta
rakennettiin vuosina 1898-1899. Yleisesti silta oli käytössä
vuoteen 1983, kunnes korvaava Kaitaveden silta valmistui. Nykyisin
Aunessilta on kevyenliikenteen käytössä. Otin pakolliset valokuvat
ja jatkoin matkaani räntäsateessa.
Poljettuani
läpi lumen peittämien peltomaisemien, saavuin Terälahteen. Kävin
paikallisessa marketissa täyttämässä tyhjät vesipullot. Kaksi
paikallista miestä tulivat juttelemaan ja kyselemään matkastani.
Velaatan jälkeen käännyin Muroleenkyläntielle, maisema muuttui
yllättäen talvisemmaksi. Maantietä oli hyvä polkea, enää loska
ei lentänyt, tosin ei autojakaan paljoa enää näkynyt. Poljettuani
pitkin rauhallista maalaistietä, ohitin Murolekosken tilan. Vielä
1500-luvulla Murolekosken seutu on ollut erämaata, mutta 1600-
luvulta lähtien siellä on ollut jo enemmän elämää. Alueen
rauhallisuus ja luonnonkauneus ovat houkutelleet myös taiteilijoita.
Onhan alueella kuvattu mm. Matti Kassilan ohjaama elokuva- Elokuu.
Seutu on tunnettu aikoinaan myös erittäin runsaista kalavesistä.
Jo 1600 luvulta lähtien alueella on ollut kalastustorppa ja vielä
1920-1930 luvuilla alueella on ollut valtion palkkaamia kalastajia.
Pysähdyin
Muroleen kanavalle pitämään evästauon. Muroleen kanava on 315
metriä pitkä, joka yhdistää yläpuolisen Paloveden ja alapuolisen
Vankaveden toisiinsa. Kanavaa on rakennettu vuosina 1852-1854.
Kanavan kautta liikennöi edelleen mm. SS Tarjanne. Istuin lumisella kesäkahvilan penkillä, sormet jäässä syöden
edellisenä iltana keittämääni riisiä, ajatukset väkisinkin
siirtyivät kesään ja lämpöisiin keleihin. Tehdessäni lähtöä
huomasin toisen takavalon tippuneen kyydistä.
Poljin itseni liikkeelle, maisema muuttui entisestään talvisemmaksi. Tie
oli luminen ja puiden oksat notkuivat lumesta, ilmakin alkoi
kylmentyä. Nyt suomen luonto alkoi näyttämään kauniilta,
vaikkakin aurinko pysyi vahvan pilvikerroksen takana. Lumista ja
rauhallista maantietä oli hyvä ja mukava polkea. Poljettuani jonkin
aikaa, oikea reisilihas kramppasi. Pysähdyin ja menin tienviereen
makaamaan, jalat kohotettuna lumikasan päälle. Juuri sillä
hetkellä, se yksi ainoa auto ajoi ohitseni, pysähtyi ja nainen
autosta ulos tullessaan hätääntyneenä sanoi; ”no voi hyvänen
aika, onko käynyt pahasti”. Tilanteen selvittyä, hetken aikaa
naureskeltiin tilanteelle ja toivotettiin hyvät jatkot. Kiitin
kuitenkin kohteliaasti pysähtymisestä, olisin voinut kyllä
paremmankin paikan lepäämiseen valita.
Lopulta
poljettuani läpi lumisten mänty- ja kuusimetsien, lähes lapin
maisemista, pääsin kääntymään kohti Helvetinjärven
kansallispuistoa. Innoissani jatkoin matkaani pitkin pientä
metsäautotietä tietäen, että kohta pääsen leiripaikalle
istumaan nuotion ääreen ja rentoutumaan. Eipä tässä kohtaa vielä
ollut tiedossa, mitä tuleman piti. Matkalla ohitin pari asuintaloa,
joiden jälkeen asumus loppui ja niin loppui myös tien aurauskin.
Matkaa
oli kuitenkin vielä kilometrejä paikkaan, jossa piti yöpyä. Yön
pimeys laskeutui ja lunta alkoi satamaan, tiellä oli lunta pyörän
akselien korkeudelle asti, reilut 30cm. Mietin jonkin aikaa,
kannattaako jatkaa matkaa vai yöpyäkö tässä. Laitoin pyörän
halogeenit päälle ja päätin työntää pyörän perille. Kahlasin
lumessa pyöräni kanssa 10 metriä ja pitäen tauon, 10 metriä
työntöä ja tauko. Tätä jatkoin noin 3km. Kertaalleen revin
pyöräni jo metsään ja päätin, että nyt loppu, tässä
nukutaan, en jaksa enää Lopulta päätin raivolla jatkaa
työntämistä. Saavuttuani lopulta jyrkän mäen alle, matkan teko
pysähtyi kuin seinään. Pyörä ei enää kerta kaikkiaan suostunut
menemään eteenpäin, vaikka kuinka työnsin. Työntäessä etupää
upposi vain entistä syvempään lumeen ja perä nousi ilmaan. Nyt
oli pakko nostaa omatkin tumput pystyyn. Matkaa oli kuitenkin vielä
reilusti jäljellä.
Oli
tehtävä ratkaisu. Jäädäkö siihen paikkaan yöksi vai palaanko sama reitti takaisin. Päätin lopulta palata takaisin samoja uria,
samalla hiellä, sillä aamuisesta kelistä ei ollut tietoa. Nyt tiellä oli
ainakin jonkinlaiset urat. Selviydyttyäni monen
tauon ja useamman kirosanan siivittämänä takaisin auratulle
tielle, aloin etsimään teltalle paikkaa. Lopulta sen löydettyäni,
pyöränvalojen avulla pystytin teltan, purin pyörästä lumiset
laukut teltan sisään. Leiripaikan vieressä oli pieni puro, joka
piti pientä solinaa, muuten täydellisessä hiljaisuudessa. Rannassa
oli rakennettuna ansa jollekin eläimelle. En tehnyt nuotiota, menin
vain telttaan vaihtamaan kuivia vaatteita ylleni. Olin väsynyt.
Sytytin
lämpökynttilöitä kattilan sisään, avasin vedenpitävän
laukkuni todetakseni kaikkien vaihtovaatteiden olevan täysin
märkiä. Uusi, vedenpitävä laukku ei ollutkaan vedenpitävä.
Hetken kiroiltuani päätin vain syödä iltapalani ja käydä
makuupussiin nukkumaan. Olin pettynyt. Puiden oksilta teltan päälle
tippunut lumi herätti minut yöllä pari kertaa. Yöllä ei tullut
kylmä, vaikka hikisenä meninkin nukkumaan.
Herättyäni
aikaisin aamulla, pisaroita tippui katosta päälleni, teltassa oli
kova kosteus. Ulkona oli pimeää, iltainen lumisade oli muuttunut
kevyeksi vesisateeksi, pisarat ropisivat teltan katolla. Söin
aamupalan ja mietin tulevaa päivää. Reittisuunnitelma meni uusiksi
auraamattoman tien takia. Tulevan päivän aikana en ehtisi seuraavaan kansallispuistoon, sillä matka piteni muutamalla
kymmenellä kilometreillä. Pakkasin tavarani laukkuihin, puin
kosteat ja kylmät ulkovaatteet päälleni, purin teltan ja kiinnitin
tavarat pyörään. Jatkoin matkaani vielä hieman hämärässä aamussa. Olin tyytyväinen eiliseen päätökseen palata takaisin. Ei olisi ollut kiva heti aamusta alkaa rehkiä.
Yöllinen
vesisade oli sulattanut puiden oksistoista suurimman osan lumesta
pois, enää oksat eivät notkuneet lumesta, oli kostean kylmä. Pian
kuitenkin lämpenin ja polkeminen tuntui hyvältä. Päästyäni
metsäautotieltä isommalle maantielle matkanteko nopeutui, autoja ei
juurikaan ollut liikkeellä. Päivä valkeni harmaana mutta onnekseni
sade loppui myöhemmin. Ohitin monta tyhjillään olevaa taloa
samalla miettien, kuinka sääli maaseudun tyhjeneminen on. Monet
ihmiset lähtevät etsimään onneaan ja rikkauksia kaupungin
valoista vaikka sen onnen voisi löytää täältä tähtien alta ja
luonnon keskeltä.
Ajelin
läpi pienten notkojen ja nousujen, odottaen turhaan näkeväni edes
pienen vilauksen metsien eläimistä. Yksin tienpäällä oleminen,
luonnon keskellä, tuntui hyvältä. Silloin saa olla yksin oman
itsensä ja ajatuksiensa kanssa, tämä on se juttu mistä nautin.
Matkalla kaksi työmiestä heilutteli traktorin vierestä oudolle
kulkijalle. Pidin pieniä taukoja keräten puhdasta lunta
vesipulloihin. Ympärillä oli hiljaista ja rauhallista. Polkemani
tie oli hyvin liukas, paikoitellen aivan jäinen. Poljettuani jo
hyvän matkaa, tihkusateen jäädyttämällä tiellä, eturengas
ajautui hyvässä vauhdissa uraan ja kaaduin keskelle tietä.
Rytäkässä väänsin oikean polveni, jossa jo ennestään paha
polven sivusiteen repeämä. Kerkesin keräämään itseni ja pyöräni
tien sivuun, ennen kuin takaa tullut rekka ajoi ohitseni. Tavarat
pysyivät pyörässä kiinni, pyörä pysyi ehjänä mutta polvi ei.
Hetken
aikaa kiroillessani, puhaltaessani ja vammoja tutkiessani tiesin,
että reissuni päättyi nyt tähän. Tiesin, että polvella ei ajeta
seuraavia 400-500km viidessä päivässä, sillä ei ajeta seuraaviin
kansallispuistoihin. Siihen en kuitenkaan voinut jäädä haavojani
parantelemaan, niin kuin kesällä olisin voinut tehdä. Oli pakko
polkaista kotiin. Kotimatkasta ei ole paljon muuta kerrottavaa kuin
se, että vitutti, ärsytti, oli epäonnistunut ja pettynyt olo,
polveen sattui ja luulin, että en pääse koskaan kotiin. Viimeiset
40-50km tulin hampaita purren, lähes pelkästään vasemman jalan
polkemisella, ylämäet taluttaen pyörääni. Kotona olin illalla ja
väsynyt.
Siihen
asti kunnes kaaduin, retki oli mitä mahtavin. Vaikka kaikkea
tapahtui eivätkä kelitkään suosineet, reissusta jäi hyviä
muistoja. Tämä reissu tuli nyt vain päätökseen aivan liian
aikaisin. Ensi kerralla sitten...
0 kommenttia