Onni löytyy kuluttamisesta?

huhtikuuta 11, 2017

Löytyykö onni kuluttamisesta? Kävelet kaupassa ja huomaat ihanan astian, hetken aikaa hypistelet sitä kädessäsi, kääntelet sitä, ihailet sen kauneutta, teet pikaisen päätöksen sen ostamisesta. Istut sohvalla ja katselet tv:tä, mainokset alkavat. Siellä mainostetaan uusinta tv:tä jossa on kaikkia hienoja ominaisuuksia. Sinulle herää halu, minäkin tarvitsen tuollaisen vaikka hienosti se vanhasikin vielä toimii, sillä näithän juuri kyseisen mainoksen toimivasta televisiostasi. Koetko onnellisuuden tunteen, kun saat ostettua itsellesi uusia tavaroita, kenties juuri sen uuden television vaikka vanhassakaan ei mitään vikaa ole? Tuletko onnelliseksi ostaessasi uudet kengät, vaikka kaapistasi löytyy jo kymmenen muuta paria kenkiä? Voisiko rikki menneen tavaran korjata vai pitääkö ostaa heti uusi? Tämä länsimainen kapitalistinen kulutusyhteiskunta, johon suomalainenkin yhteiskunta mukaan luetaan, on sairaus maapallolle.

Valitettavasti nyky-yhteiskuntamme perustuu kuluttamiseen ja rahan kiertoon. Kuluttaminen on nykyihmiselle itsestään selvyys. Me haemme tyydytystä, hyväksyntää ja etsitään jopa elämäntarkoitusta tavaroilla, kuluttamisella ja erilaisten palveluiden kautta. Mielestäni päättömintä tässä on se, että suurella kulutuksella ja omaisuudella mitataan jopa hyvinvointia ja menestystä, luokitellaan ihmiset eri luokkiin. Tässä yhteiskunnassa eläville on menestyksekkäästi opetettu jo pienestä pitäen, että raha on tavoittelemisen arvoista ja se on kaiken mittari. Miten ihan oikeasti maailma on tässä pisteessä? Miten ihmisistä on tullut ajansaatossa tällaisia? Tiedän, että ainahan ihmiset ovat halunneet valtaa, rahaa ja sitä kautta omaisuutta ja aina vain isompaa ja hienompaa yms... Aina on ollut luokkajaot ja aina niin varmasti myös tulee olemaan. Länsimaisessa kulutusyhteiskunnassa tämä kulutushysteria on vain lähtenyt lapasesta aikaa sitten.


Hauska esimerkki joka itselleni tapahtui muutama kuukausi sitten. Autostani meni pakoputki poikki. Soittelin korjaamolle, josko siellä olisivat ystävällisiä ja hitsaisivat pakoputken kiinni sillä se oli helposti hitsattavissa. Korjaaja tokaisi puhelimessa, että ei nykypäivänä nykypakoputkia hitsailla. Ennen niin tehtiin, osta uusi putki ja tuonne tänne niin asennamme sen. En ostanut, en vienyt.

Ajoittain tuntuu, että pääasia nyky-yhteiskunnassa on se, kunhan sinulla on rahaa mitä kuluttaa. Kuluttamalla saat pönkitettyä itsetuntoasia ja koet kuuluvasi parempaan luokkaan. Saat ostettua muodikkaita vaatteita, näytät paremmalta. Muut ihmiset arvostavat sinua enemmän, saat huomiota. Tällä kulutuksella saavutat ”tasa-arvoisuuden” muiden ihmisten keskuudessa. Tekevätkö muka muodikkaat vaatteet ihmisestä haluttavamman, paremman tai olet tasa-arvoinen muiden kanssa? Äidin ja isin pikku prinsessatyttäret ja pojat puetaan uusimman muodin mukaan, jotta olisivat hyväksyttäviä ikäluokkansa keskuudessa, ostetaan uusimmat puhelimet koska muillakin on.

Ollessani itse pieni, kaverisynttärit pidettiin kotona minne tuli pari kaveria. Koristeina oli muutama ilmapallo, tarjottavana taisi olla kakku ja ehkä muutama karkki. Me leikittiin ja pidettiin kivaa, se riitti. Se oli synttärikutsun tarkoitus, pientä syötävää ja kaverien kanssa leikkejä. Ei kukaan mitään lahjoja tuonut, ei niitä osannut edes odottaa. Mutta nykyään. Synttäreitä pidetään huvipuistoissa, HopLopeissa, käydään elokuvissa ja syödään ravintoloissa, kaikkien on tuotava myös lahjuksia. Tarjotaan aina vain enemmän, enemmän elämyksiä, isompaa ja mahtavampaa, ei kelpaa enää synttärit kotona, kakku ja ilmapallot. Tämä on tätä kulutus- ja elämyshakukulttuuria, jota opetamme lapsille jo pienestä pitäen.


Nykyinen kulutusyhteiskuntamme velvoittaa meidät tekemään ja kuluttamaan rahaa mahdollisimman paljon, yhteiskuntamme jopa vaalii tietynlaista materialismia. Pukeudut statuksesi mukaan, ostat (siis otat velkaa) muutaman kuukauden välein, jotta saat uusimman älypuhelimen. Tämä kaikki kuluttaminen perustuu siihen, että ihmiset pidetään tyytymättöminä, uskotellaan ihmisille ongelmia tai tarpeita, joita ei edes ole tai jotka hyvin harvoin ovat ongelmia tai tarpeita. Mainosten tehtävänä on mainostaa näitä, lisätä ihmisten tyytymättömyyttä ja tarjota tekemäänsä ongelmaan ratkaisua ja mahdollisuutta korjata epäkohdat. Niin väärin, mutta täytyy kyllä myöntää, että mainostoimistot osaavat kyllä asiansa.

Minä en näe tätä kulutusyhteiskuntaa tai elämyshakuista yhteiskuntaa kovinkaan viisaana yhteiskuntana jossa ajatellaan asioita pitkällä aikavälillä. Näen kulutusyhteiskunnan yhteiskuntana, jossa kaikki haluavat mahdollisimman hienoa ja paljon, nyt ja heti. En näe sitä yhteiskuntana, joka ajattelee asioita tarpeeksi myös tulevien sukupolvien näkökulmasta. Maapallolla ei ole resursseja loputtomiin, itseasiassa maapallon kestokyky tuli tiensä päähän jo vuonna 1986 jonka jälkeen kulutus on vain kasvanut hurjempaa vauhtia.

Nyky-yhteiskuntamme pyrkii kuluttamaan niin paljon, niin kauan kuin on mahdollista, niin kauan kuin mitään kulutettavaa on olemassa. Se pyrkii kuluttamaan enemmän ja enemmän, yhä kasvavalla vauhdilla. Nyky-yhteiskuntamme pyrkii järjettömään tehokkuuteen, maksimaaliseen voittoon ja tuotantoon keinoilla millä hyvänsä. Ei ole tarkoitus ympäristöystävällisyyteen, luonnonmukaisuuteen, puhtaaseen luontoon tai elämän jatkuvuuteen. Raha on se joka ratkaisee.


Jos me ihmiset haluttaisiin, me voisimme elää tällä maapallolla niin paljon paremmalla tavalla
. Paremmalla tavalla, joka jättäisi myös paremman maapallon lapsillemme ja niiden lapsenlapsille.

You Might Also Like

0 kommenttia

Facebook

Suosituimmat

Instagram