Kesä 2017 Vol. 2.0, Route 66

elokuuta 25, 2017


Illalla 15. Toukokuuta vielä mietin, minne aamulla Fatbikella lähtisin. Mietin mielenkiintoisia eri reittivaihtoehtoja, lopulta päätin lähteä katsomaan, miltä keväinen Ruovesi näyttää. Oli luvattu kevään ensimmäinen lämmin päivä ja mies intoa täynnä.

Toukokuun 16:sta aamu valkeni upeassa, keväisessä auringon paisteessa. Heräsin virkeänä, linnut lauloivat. Kylmän kevään takia puissa ei kuitenkaan vielä nuppuja ollut, lumi sentään oli jo sulanut. Söin tukevan aamiaisen, pakkasin pyörääni tarvikkeita, joita saattaisin tarvita matkalla. Puin päälleni lämmintä vaatetta, sillä aamu oli auringonpaisteesta huolimatta hieman kolea. Täytin vesipulloni ja kello 9:50 nousin pyörän selkään ja matka kohti Ruoveden kaupunkia alkoi.

Ensimmäiset kilometrit ajoin hiekkatiellä joka yön jäljiltä vielä kostea. Ajoin suunnattoman hiljaa, sillä en halunnut heti ensimetreillä kurastaa selkääni takarenkaasta lentävästä kurasta. Päästyäni asfalttitielle pystyin nopeuttamaan matkantekoani, jota vain vastaantulevien rekkojen kova ilmavirta ajoittain hidasti. Liikennettä oli jo paljon. Ajoin vastaantulevien pientareella, sillä en halua ajaa niin, että autot tulevat takaa ohitseni. Aloin polkiessani seuraamaan autoilijoiden käyttäytymistä. Nähdessään pyöräilijän, useimmat autoilijat antavat hyvin tilaa pyöräilijälle, rekkakuskit eritoten. Huomasin kuitenkin, että taksit harvemmin antavat tilaa, he vain ajoivat kaistallaan välittämättä pyöräilijästä. Mieli oli virkeä ja matkanteko oli kevyttä, sillä ilmassa ei ollut juuri tuulenvirettäkään.

Jätettyäni Oriveden pölyt taakseni ja suunnaten kohti Ruovettä, autojen määrä väheni ja oli miellyttävämpää polkea. Hirsilästä käännyin Suomen Route 66:lle. Kantatie 66 on Orivedeltä, Virtain kautta Lapualle kulkeva kantatie. Tielle tulee yhteensä pituutta noin 180km. Jo parin kilometrin polkaisun jälkeen maisema muuttuu kauniiksi kangasmaastoksi. Tien kummallakin puolella seisoo korkeita, ylväästi seisovia mäntyjä upeassa kangasmaastossa. Tietä on hyvä polkea, sillä liikennettä on vähän, asfaltti on hyvää eikä isompia ylämäkiäkään juuri ole.


Poljettuani jo jonkun aikaa saavuin kohtaan, jossa on syvä rotko. Näin pohjalla auton raadon. Jätin pyörän tienviereen ja kävelen pohjalle ottamaan autosta valokuvia. Auto on seissyt jo vuosikymmeniä rotkon pohjalla, sen verran ajan hammas on siihen purrut. Noustessani mäkeä ylös olen astua kevät auringossa lämmittelevän kyyn päälle. Yritän tehdä käärmeen kanssa lähempää tuttavuutta, mutta kyy on toista mieltä asiasta ja luikertelee piiloon. Hypättyäni pyörän selkään seuraani liittyy iäkkäämpi mies joka kertoo olevansa nyt kevään toista kertaa pyörän selässä. Mies ihmettelee pyöräni isoja renkaita. Poljemme ja vaihdamme kuulumisia muutaman kilometrin matkan ennen kuin tiemme erkanevat toisiin suuntiin. Maisema pysyy edelleen pääsääntöisesti kangasmaastona.


Saavun Kallenaution Kestikievariin joka on Juupajoella Hyytiälässä sijaitseva kestikievarimuseo. Pysähdyn tienvarteen ottamaan taloista valokuvia. Sisälle en kuitenkaan mene. Osa paikalla olevista taloista on peräisin 1700-luvulta. Kallenautiossa on ollut asuintalo jo 1600-luvulla. Kuvat otettuani, syön pienen evään ja juon vettä. Samalla mieleeni virtaa ajatuksia, että millaista täällä on ollut asua 1600-1700 luvuilla, keskellä ei mitään. Ajat ovat niin muuttuneet.


Jatkan matkaa ja jo muutaman kilometrin päästä saavun Siikanevalle, jossa aikaisemmin on tullut käytyä. Siikaneva on Pirkanmaan suurin yhtenäinen suoalue ja maakunnan tärkein soidensuojelukohde. Siikanevalla on aikoinaan ollut myös lentokenttä. 1930- luvulla kenttää käytettiin varalaskupaikkana, toisen maailmansodan aikana kenttä oli Suomen Ilmavoimien käytössä sekä Ilmasotakoulu käytti sitä koulutuskenttänä. Sotien jälkeen kenttä toimi siviilikäytössä, kentällä pidettiin mm. useita purjelentoleirejä 1950- luvulla. Kentästä kaavailtiin 1950- luvun lopulla Ilmavoimien suihkuhävittäjille tukikohtaa. Nämä toteuttamattomat suunnitelmat johtivat siihen, että Siikakangas oli yksi Yhdysvaltain/Naton suunnittelemista ydiniskukohteista Suomessa 1950- luvulla, koska kentän epäiltiin päätyvän Neuvostoliiton ilmavoimien käyttöön. Alueelle on pystytetty lentokenttätoiminnan ja lentovarikon muistoksi muistomerkki.


Ohitan siikanevan pysähtymättä ja saavun jo hetkenpäästä Ryövärinkuopalle joka on pieni luonnonsuojelualue, ihastuttava pieni keidas keskellä karua metsikköä. Ryövärinkuopan nimi on tarinan mukaan saanut nimensä maantierosvoista, jotka väijyivät maantien kulkijoita piilossa syvän rotkon uumenissa. Kansalliskirjailijamme Zacharias Topeliuksellekin ryövärinkuoppa on tuttu paikka, kuten edellä mainittu Kallenaution kestikievarikin jossa 1830- luvulla nuori kirjailija useasti vieraili. Istuskelen hetken Ryövärinkuopalla ja juon vettä. Ajatuksiini tulee väkisinkin mielikuvia muinaisista maantierosvoista. Nyt kuitenkaan rosvoja ei näy, minne lienee menneet. Jatkan matkaa.

Saavun Jäminkipohjaan joka on rakennettu peltojen keskelle. Mieleni valtaa suuri apeus. Kuinka jostain paikasta voidaan rakentaa niin ankea ja tylsännäköinen paikka kuin Jäminkipohjan keskustasta. Kaunis maalaismaisema on pilattu pystyttämällä keskelle peltoa muutamia pahvilaatikon muotoisia, harmaita kerrostaloja. Olisi kiva tietää, mitä rakennukset hyväksynyt henkilö on ajatellut ja mikä on ollut taloja suunnitelleen arkkitehdin visio. Kummatkin ovat olleet ilmeisen päihtyneitä, selvinpäin tällaistä munausta ei varmaankaan olisi tapahtunut. Jatkan äkkiä matkaan pois tästä ankeudenpohjasta. Hetkenpäästä, jo pahimmat järkytykset selättäneenä, pysähdyn pellon reunaan, kauniiseen maalaismaisemaan syömään evästä. Jäminkipohja on jo lähes unohtunut.

Ruovedelle on enää matkaa noin 10 kilometriä. Kevyesti ja rauhallisesti polkien, nauttien kevätsäästä saavun Kautunvuolle, Kautun kanavalle. Kanava rakennettiin vuosina 1884-1885. Kanavan pituus on 160 metriä sekä syväys 2.4 metriä. Alunperin kanavassa oli kääntösilta, mutta se on nyt korvattu kiinteällä sillalla. Hetken aikaa katselen korkealta sillalta maisemia, pitkälle järvenselälle. Nyt viimeistään Jäminkipohjan ankeus on unohtunut mielestäni. Jatkan matkaa, ohitan vanhan huoltoaseman, joka edelleen henkii vanhanajan henkeä ja jo pikaisesti saavunkin Ruoveden keskustaan.



Suuntaan kohti paikallista elintarvikemyymälää, josta ostan täydennyksiä ajatellen kotimatkaa. Polkaisen marketista jyrkkää alamäkeä kohti Ruoveden laivarantaa toivoen, että satamassa oleva rantaravintola olisi ovensa aukaissut. Ovet olivat kuitenkin visusti lukitut. Jään kuitenkin istumaan rannassa olevalle penkille nauttien virvokkeita, evästäen ja musiikkia kuunnellen. On yllättävän lämmin, tarkenen istua shortseissa ja T-paidassa. Mieleni täyttyy mielihyvän tunteilla. Lokit huutavat takanani olevalla järvellä.


Eväät nautittuani ja virvokkeita maisteltuani päätin polkea katsomaan vielä Runebergin lähdettä. Tarina kertoo, että J.L.Runeberg, asuessaan Ruovedellä kotiopettajana, istuskeli joskus lähteen reunalla haaveilemassa. Siellä hän kirjoitti Lähteellä-laulun alkuperäiset ruotsinkieliset sanat. Itse en niin herkkiin aatoksiin päässyt ja suuntasinkin takaisin laivarantaan istuskelemaan, ennen kuin suuntasin takaisin kohti Orivettä.

Paluumatkan polkaisin samaa reittiä lähes suoraan Orivedelle. Siikanevan maisemissa pysähdyin juomaan ja hetkeksi istuskelemaan. Päästyäni lähelle Oriveden kaupunkia, tunsin päässäni kovaa kihelmöintiä ja ihoani alkoi särkemään. Pysähdyin ja tunsin kuinka suora auringonpaiste kupoliini oli saanut päälakeni palamaan. Loppumatkan joudun polkemaan huppu päässä, sekin teki silti kipeää. Viimeiset 25km oli epämukavaa polkea jatkuvan poltteen takia. Aurinko alkoi laskemaan ja ilma viilentymään mitä lähemmäksi kotia pääsin. Kotona, olo oli hyvä vaikka lopun pieni takaisku edelleen päässäni tuntui. Route 66 matkalle tuli pituutta rauhallisesti polkien 117.8km, 7 tuntia 20 minuuttia. Yöllä uni maittoi.


You Might Also Like

0 kommenttia

Facebook

Suosituimmat

Instagram