Kesä 2017 Vol. 1.0 Isojärven Kansallispuisto

elokuuta 14, 2017

Kesäkuun lopulla päätimme lähteä yhdessä veljeni kanssa kohti Isojärven Kansallispuistoa. Juuri tännehän minun piti jo aikaisemmin keväällä lähteä polkupyörällä, mutta pääsee sinne näin autollakin. Osasimme valita juuri oikeat päivät reissulle, sillä ilmat olivat todellakin kohdallaan.

Varustimme ”retkikuntamme” asianmukaisilla varusteilla ja varsinkin nestepitoisilla eväillä. Näillä juotavilla antimilla olisi varustanut isommankin retkikunnan, mutta parempi olla tarpeeksi, ettei lopu kesken, sillä nestehukkaan moni ihminen on jopa kuollut. Päästyämme autolla veneenlaskupaikalle Isojärven Kansallispuiston maisemiin, alkoi kanootin täyttäminen. Rehellisesti sanottuna oli hyvä, ettei paikalla ollut yhtään ihmistä katselemassa puuhiamme. Sen verran täyteen kanoottimme tuli, eikä kaikki tosiaan ollut leirivarusteita.

Hiljalleen lähdimme melomaan kohti mahdollista leiriytymispaikkamme. Alkumatkasta saimme hieman ikävän sivutuulen mutta jo noin puolen tunnin melomisen jälkeen, saimme seuraksemme myötätuulen jouduttamaan matkantekoamme, vaikka ei meillä todellakaan minnekään kiire ollut. Kanootista saimme katsella kauniita ja jylhiä kallio maisemia.

Aikamme melottuamme saavuimme laavulle, joka oli sen verran hyvin ”piilotettu” pienen kukkulan päälle, että emme sitä heti löytäneet. Sieltä teimme hieman täydennyksiä retkikuntaamme ja kanoottimme kantokyky alkoi hiljalleen olla käytetty. Jatkoimme matkaamme, kiertäen muutaman saaren päästyämme paikoille, josta uskoimme löytävämme hyvän ja rauhallisen paikan leirillemme. Taivas oli sininen, muutamia valkoisia pilviä lipui rauhallisesti taivaalla.

Saavuimme paikkaan, jossa on useampi pienempi saari mitä upeampine kohtineen. Valitsimme lopulta paikaksi saaren joka oli kallioinen, kapea ja pitkä. Sieltä löytyi varjoinen paikka, johon saimme helposti telttamme pystyyn. Nuotiopaikan rakensimme aivan rantaan, pienen kallion kupeeseen. Kalliolle paistoi aurinko aivan iltaan asti. Tämä oli meidän tukikohtamme seuraavien kolmen päivän ajan. Alkoi tavaroiden tyhjennys, aurinko paistoi, oli lämmin.

Saatuamme kanootin tyhjäksi päätimme lähteä katselemaan maisemia kanootin kyydistä. Hiljalleen meloimme, ympäri kauniiden saarien keskellä kirkkaiden vesien. Muutaman kerran jalkauduimme jylhille kivikoille ihmettelemään kaunista Suomen järvimaisemaa. Ajatuksenamme oli retkellä myös kalastaa mutta maisemien kauneus ja ympärillämme leijunut hiljaisuus vei voiton emmekä juuri ”kerinneet” kalastella. Nautimme olostamme.

Pitkään melottuamme päätimme palata takaisin leiriimme. Kaikki tuntui täydelliseltä mutta jo illemmalla retkikuntaamme kohtasi suuri katastrofi. Puhelimeni tippui järveen ja kaikki yhteystietoni, ottamani valokuvat valuivat ahdin valtakuntaan. Noh, sain olla hetken aikaa tavoittamattomissa.

Puhelimeni tippumiseen liittyy kuitenkin hauska tapaus. Koko päivän katsellessani upeita maisemia ja kirkasta vettä, mieleni teki mennä uimaan, enhän vielä ollut kastellut talviturkkiakaan. Vesi oli vain niin kylmää, että suonet varpaissa meinasi räjähtää, kun niitä vedessä liotteli. Istuessamme rantakalliolla, puhelin tippui kädestäni kalliolle ja pomppasi veteen, minä vaatteet päällä perässä. Vaikka sain hyvin nopeasti puhelimen rannalle oli jo myöhäistä, se oli rikki. Seisoin hölmistyneenä vaatteet päällä järvessä, märkänä kuin tiskirätti. Vesi ei tuntunut enää kylmältä ja se talviturkkikin tuli kastettua. Vaatteet vaihdettuani, istuimme iltaa nuotiolla ja lopulta nukahdimme telttaan kuunnelleen äänistä hienointa, hiljaisuutta.

Aamu meni hetken aikaa puhallellen ja aamupalaa tehdessä. Kohmelot voitettuamme hyppäsimme kanoottiimme ja aloitimme uuden päivän. Tänä päivänä löysimme paikan, jonka kumpikin tulemme muistamaan ikuisesti.

Kiertelimme ja kaartelimme kanootilla ympäri pienien saarien, välillä jaloitellen. Haimme jälleen täydennyksiä iltanuotiota varten läheiseltä laavulta. Istuskelimme saarissa ja mietimme syvällisiä. Oli kuumempi päivä kuin eilen. Vesikin tuntui lämpöisemmältä. Eilisen uimareissun johdosta rohkaistuin, heitin vaatteet rantaan ja pomppasin järveen uimaan, joka kieltämättä oli jo eilisestä hieman lämmennyt.

Jatkaessamme melomista kallioisten saarien lähettyvillä, lokit ja tiirat alkoivat tehdä hyökkäyksiä päällemme. Yksikään ”pommi” ei tällä kertaa päällemme osunut. Kovan metelin kymmenet linnut saavat kuitenkin aikaan. Ylitimme Isojärven selän ja saavuimme paikkaan jonka tulemme aina muistamaan.

Rantauduimme venevalkaman kohdalta. Ihailimme vanhaa valkamaa ja varsinkin sisällä ollutta vanhaa puuvenettä. Arvelimme veneen iäksi 1900 alkua. Löysimme kuitenkin veneen keulasta vuosiluvun 1814. Aloimme miettimään, mihin paikkaan olimme itsemme löytäneet.

Katsellessamme paikkoja saavuimme pirtin pihaan joka tässä vaiheessa ei vielä vaikuttanut mitenkään erikoiselta. Katolla oli kuitenkin tuuliviiri jossa oli vuosiluku 1834. Onneksemme pääsimme tutustumaan myös pirttiin. Sisällä meidät kohtasi niin uskomaton näky, jota en pysty sanoin kuvailemaan. Mielemme valtasi olo, kuin olisimme siirtyneen ajassa taaksepäin, aika pysähtyi täysin. Koskaan en ole päässyt vastaavaa näkemään ja tuskin koskaan uudestaan pääsenkään. Olo oli niin käsittämätön, että isoja miehiä alkoi melkein itkettämään. Tuvassa oli esineistöä niinkin kaukaa kuin 1700 luvulta. Tuvan sisällä tuoksui savu, lattiat, pöydät, tuolit ja esineet olivat kuluneet vuosisatojen aikana sileiksi. Ikkunat olivat meidän kokoisille alhaalla, ovet matalia. Ympärillämme oli lukuisia, erittäin vanhoja kalastusvälineitä, astioita sekä muita työkaluja. Se tunnelma jonka koimme, se näkymä minkä näimme, paloi ikuisiksi ajoiksi mieleemme ja verkkokalvoille. Tämä oli meidän loppuillan puheenaihe numero yksi.

Palattuamme illansuusta leiripaikallemme jatkoimme keskustelua päivän tapahtumista kera runsaiden eväiden, nauttien viimeisestä illasta ja kesäisestä lämmöstä. Nukahdimme telttaamme jälleen väsyneinä mutta onnellisina päivän tapahtumista.

Kummatkin yöt olivat hieman viileitä, varsinkin kun nukkuu ilman makuualustaa vasten kylmää maata. Aamulla herättyämme edessä oli perinteinen kohmelo joka pikaisesti kuitenkin helpotti. Varmuuden vuoksi otin kuitenkin pienet nokkaunet pusikossa ja nauttien aamun lämmöstä. Aamupalan jälkeen aloimme pakkaamaan tavaroitamme, joita nyt oli huomattavasti vähemmän kuin tullessamme. Niin kuin kaikki reissut, tämäkin, päättyvät joskus vaikka koskaan niin ei haluaisi. Aina haluaisi olla vielä yhden päivän ja seuraavankin. En halunnut pois, en halunnut takaisin ihmisten ilmoille. Mitä lähemmäksi pääsimme autoa, sitä epämiellyttävämpi olo minut valtasi. Tämä oli ihmisen parasta aikaa.